תזונה נכונה באמת!

 

תזונה נכונה היא לא משהו טרנדי או אופנתי . חשוב לדעת מה באמת נכון ורצוי לאכול.

חדשות לבקרים שומעים אנו המלצות תזונתיות. אכול לפי סוג דם, הימנע מפחמימות, אכול אך ורק ירקות. הפרד בין פחמימות לחלבונים- פן יתרבו במעייך חיידקים… והאדם מן הישוב איך יידע במה לבחור?

אך מכיוון שלתזונה שלנו השלכות ישירות על מגוון כל כך רחב של מחלות, שנושא זה נחקר רבות על ידי מיטב איגודי הרופאים. ההמלצות הקיימות מזה שנים ארוכות, עדיין לא חדרו מספיק עמוק לידיעת הכלל, אולי בגלל שנוח יותר להאמין שמיני שיקויים, קפסולות ותוספים יביאו לנו מזור לכל בעיותינו.

האוכלוסייה בישראל ובחברה המערבית מאופיינת בעודף משקל רב בגלל צריכה קלורית ענקית לעומת ההוצאה המזערית. אולי זו הסיבה שכבר למעלה מעשרים שנה זועק ה – Surgeon General האמריקאי, שהוא הרופא הראשי של משרד הבריאות האמריקאי, שעיקר הבעיה היא שאין אנו מסוגלים להגיד "לא תודה". הגבלת הצריכה הקלורית היא הנקודה המרכזית!

אין זה אומר לוותר על אוכל. רק להחליף מאכלים עתירי שומן, סוכר וקלוריות במאכלים אחרים, טעימים ומשביעים אך מופחתים בקלוריות. פרי עסיסי במקום חטיף, קערית דגני בוקר במקום רוגלך שמן, סלט נפלא שילווה כל ארוחה.

איכלו ותיהנו מפחמימות, אך הקפידו שלא להציפם בשמן. תפוחי אדמה אפויים לא פחות טעימים מצ’יפס אך מכילים פחות ממחצית הקלוריות בגלל השמן המועט. איכלו מהפחמימות מנה בכל ארוחה, אך זכרו: לגוף אין כל בעיה להמיר פחמימות מיותרות לשומן.

חגגו עם הפירות, השתוללו עם ירקות. מגוון גדול של מוצרים אלו אמנם יעשיר אותנו במבחר ויטמינים ושאר מרכיבים תזונתיים חיוניים, אך בראש ובראשונה – כך טעים ומהנה יותר לאכול. רק זכרו שסלט כרוב אדום במיונז אינו נחשב לירק, חצילים מטוגנים אמנם טעימים אך הקלוריות…

למדו ליהנות מהגבינות, אך העדיפו אותן רזות. 5% לגבינה הלבנה, קוטג’ או הצפתית. במאה גרם גבינה בולגרית עם 16% שומן יש מפי שלוש יותר שומן מאותה גבינה עם 5% בלבד ו- 99 קלוריות מיותרות.

הבשרים הרזים תמיד עדיפים! מוצרי הבשר הטחון עמוסים לעייפה בשומן מיותר ומזיק לבריאות. גם אם לדודכם משה יש חווה איכלו יותר עופות ודגים ונסו ליהנות מבשר בקר לא יותר מפעמיים בשבוע.

זכרו שלצורת ההכנה תפקיד חשוב. חזה עוף מושרה צלוי בגריל או על מחבת גריל (פסים) יוצא מדהים בטעמו ותאווה לעיניים בצבעו. אותה חתיכת עוף בצורת שניצל תכיל יותר מפי שתיים קלוריות- שוב, בצורת שומן מיותר.

השתמשו בשמנים הנכונים, הבריאים. כאן האיכות חשובה, לא הכמות. זרזיף של שמן זית בסלט, טיבול נכון של המזון, לא הצפה. פחות מזון מטוגן. האגוזים, שקדים ושאר הפיצוחים בריאים הם, השתמשו בהם כתחליף לשומן הקיים, לא כתוספת משמינה.